"Forskningsprogrammet vil danne grundlag for opbygningen af en sammenhængende national forskningsinfrastruktur, der understøtter både monodisciplinær dybde og tværfaglig indsigt," siger konstitueret centerleder Jan Alexis Nielsen.
23. september 2025
USE-Centeret lancerer første forskningsplan
USE Center
Den første generation af USE-forskningsprojekter lanceres i efteråret 2025.

Efter måneders omfattende arbejde er USE Centeret nu klar til at lancere den første forskningsplan med fem projekter.
Tilsammen udgør denne første bølge af USE-projekter et metodisk mangfoldigt forskningsprogram, der skal styrke discipline-based education research (DBER) og fremme en bæredygtig og forskningsbaseret udvikling af universitetsundervisningen i naturvidenskab i Danmark.
Forskningsplanen er resultatet af et stort samarbejde mellem uddannelsesforskere og naturvidenskabelige undervisere fra de tre danske partneruniversiteter samt internationale partnere, fortæller midlertidig centerleder Jan Alexis Nielsen.
”Jeg er stolt af den måde, vi har udformet denne forskningsplan på. Med input fra individuelle undervisere og feedback fra vores Advisory Board har vi planlagt en forskningsportefølje, der i høj grad udvider DBER’s rækkevidde i Danmark – på tværs af både fag og metoder.”

Udvider DBER-landskabet
Mens fysik og matematik allerede er repræsenteret i Danmarks DBER-landskab, strækker de nye USE-projekter sig ind i nye områder, herunder:
-
Biologididaktik (via læreridentitet, threshold concepts og laboratoriepraksis)
-
Informatikdidaktik (via abstraktion og modellering)
-
Data- og statistikdidaktik (via analyse af toolbox-kurser)
-
Geologi og feltbaseret naturfagsundervisning
-
Skæringspunkter mellem æstetik, epistemologi og kropslighed.
Projekterne omfatter i alt 7 USE-SCHOLAR-ph.d.-studerende og 16 fuldtidsækvivalente (FTE) år af forskere i begyndelsen af deres karriere (ECR). Dertil kommer forskningstid fra PIs og work package-ledere, samt hjælp fra internationale strategiske partnere i mange af projekterne.
”Denne kombination af nye ph.d.-projekter og ECR-ressourcer, vil sammen med bredden af hele programmet danne grundlag for opbygningen af en sammenhængende national forskningsinfrastruktur, der understøtter både monodisciplinær dybde og tværfaglig indsigt,” siger Jan Alexis Nielsen.
”Infrastrukturen vil skabe et ankerpunkt for fremtidig DBER-talentudvikling og bidrage til at etablere Danmark som en synlig aktør i det internationale DBER-fællesskab.”
De fem projekter
I forskningsplanen indgår fem projekter. Hvert projekt ”bor” på et dansk partneruniversitet, men med forskningssamarbejder på tværs af partnerne.
Transforming University Science Education in the New Media Era
Dette projekt undersøger, hvordan nye teknologier såsom AI, generative skriveværktøjer og XR forandrer naturfagsundervisningen på universitetsniveau. På tværs af fire arbejdspakker undersøges AI-understøttet kreativ problemløsning i fysik og kemi, threshold concepts i biologi og fysik, disciplinær skrivning i AI-æraen samt XR-læringsmiljøer. Projektet har til formål at udvikle empirisk baserede design og teoretiske indsigter i, hvordan nye medier kan fremme faglig engagement, epistemisk handlekraft og langsigtet læring.
Appreciating Abstractions
Dette projekt udforsker, hvordan studerende udvikler faglig forståelse og identitet gennem arbejde med abstraktioner, modellering og praksis. Én arbejdspakke undersøger de æstetiske og kognitive dimensioner af abstraktion og modellering i informatik og biologi. En andet ser på, hvordan laboratorie- og feltarbejdspraksisser i biologi og kemi kan gentænkes for at fremme nysgerrighed, handlekraft og identitet. Samlet set udvikler projektet nye læringsmiljøer og undervisningsdesigns, der integrerer abstrakte og kropslige praksisser.
Transition and Alignment in First-Year University Courses
Dette projekt undersøger, hvordan sammenhæng mellem forelæsninger, øvelsestimer og eksamensformer kan forbedre førsteårsoplevelsen i matematik og fysik. Det undersøger pædagogiske design, der integrerer AI-værktøjer for at styrke sammenhæng og engagement, og udforsker, hvordan feedback og vurdering kan gentænkes som mere relationelle og dialogiske. Målet er at understøtte en glattere overgang til universitetsstudier og forbedre fastholdelsen i kurser med høj dumpeprocent.
Toolbox Courses in Data Science
Dette projekt adresserer de didaktiske udfordringer ved toolbox-kurser i data science, som underviser studerende fra mange forskellige uddannelser med forskellige behov. Én arbejdspakke kortlægger uddannelsesspecifikke behov og identificerer huller i den nuværende undervisning. En andet udvikler og tester nye didaktiske design, der knytter toolbox-kurser tættere til faglige anvendelser. Projektet opbygger kapacitet inden for data science-didaktik i Danmark og skaber internationalt informerede designpakker, der kan tilpasses andre kurser.
Science Educator Identity and Practice in Physics and Biology
Dette projekt undersøger, hvordan naturfagsunderviseres identitet former deres undervisningspraksis, og hvordan professionel udvikling kan fremme en bæredygtig anvendelse af aktiv læring. Arbejdspakkerne udforsker underviseridentitet og afdelingsnetværk, designer formater for professionel udvikling og følger op med klasseobservationer for at spore, hvordan ændringer i identitet omsættes i praksis. Projektet giver en ramme for underviseridentitet og komparative data om aktiv læring på danske universiteter.
Kontakt
Kontak
Jan Alexis Nielsen
Professor og Centerleder
E-mail: janielsen@ind.ku.dk
Telefon: +4535320361
Magnus Boye
Kommunikationsmedarbejder
E-mail: mbb@ind.ku.dk
Telefon: +4535323741