Opbygning af en forsknings-bastion til at styrke naturvidenskabelig universitetsundervisning

The NIels Bohr Building

Novo Nordisk Fondens Center for University Science Education (USE-Center) er etableret med en overordnet vision - at skabe en international bastion for forskning og udvikling inden for universitetspædagogik i naturvidenskab.

Centerets mission er at styrke naturvidenskabelige uddannelser ved danske universiteter. Delvist ved at forbedre fremragende forskning og kapacitet inden for fagdidaktisk uddannelsesforskning, og delvist ved at forbedre kvaliteten af læseplaner, undervisningspersonales kompetencer og studerendes læring.

Når missionen er fuldført, vil internationale forskere inden for uddannelsesforskning, undervisningspersonale på naturvidenskabelige uddannelser og deres ledelse rette blikket mod Danmark og vide, at der findes et levende miljø for både forskning og udvikling af universitetspædagogik i naturvidenskab. Mere end 2.000 undervisere og de 15.000 studerende på naturvidenskabelige uddannelser i Danmark vil få langsigtet gavn af et dynamisk økosystem for naturvidenskabelig undervisning i Danmark, kendetegnet ved innovative undervisningsmetoder, en stærk følelse af akademisk fællesskab omkring undervisning og et tydeligt skift mod forskningsbaserede undervisningsstrategier.

Hvorfor oprette USE-Centret?

Verden har mere end nogensinde før brug for fremragende universitetsprogrammer inden for naturvidenskab. Men naturvidenskabelige programmer står over for alvorlige udfordringer med høje frafaldsprocenter, og den begrænsede tradition for professionel kompetenceudvikling inden for undervisning gør det vanskeligt for naturvidenskabelige programmer løbende at håndtere nye udfordringer.

Løsninger på disse udfordringer kan kun være relevante og bæredygtige på lang sigt, hvis de er baseret på fagdidaktisk uddannelsesforskning snarere end på anekdotiske erfaringer eller traditioner. Initiativer skal være baseret på den nyeste viden om studerendes læring.

Dette kræver en stærkere kapacitet i Danmark til at levere forskningsbaserede forbedringer af undervisning udført sammen med undervisere og studerende og med udgangspunkt i de særlige kendetegn ved de enkelte naturvidenskabelige discipliner.

Hvad er USE-Centerets kerneaktiviteter?

For at fuldføre missionen vil USE koordinere fire kerneaktiviteter:

USE-CHANGE

Forskningsbaseret kompetenceudvikling og formidlingsaktiviteter for undervisere og uddannelsesledere.

USE-EXCHANGE

Finansiering af internationale professorers besøg i de danske miljøer samt danske USE-forskere og undervisere besøg i internationale forskningsmiljøer.

Hvordan er USE-Centret organiseret?

USE-Centret forbinder et centerhub ved Institut for Naturfagenes Didaktik (IND) på Københavns Universitet (KU) med forskningsgrupper i satellitter ved Aarhus Universitet (AU) og Syddansk Universitet (SDU), samt med førende internationale miljøer som strategiske partnere.

Hvad er tidsplanen for USE-Centret?

Centret starter i januar 2025 og vil løbe over fem år med mulighed for en anden fase på yderligere tre år. Det samlede budget forventes at være 125 millioner DKK (Første fase) + 75 millioner DKK (Anden fase). Rekruttering af centerlederen vil finde sted i løbet af 2024.